Bluebox historia

Nu när vi fyller 15 år tänkte vi passa på att dela med oss om hur Bluebox.se startade :)

lotta-nick-2015

Charlotta och Nick som startade Bluebox.se år 2000


Fyra Billybokhyllor med produkter, ett packbord och många timmars kvällsjobb på Stora Trädgårdsgatan i Malmö, det var så det började för 15 år sedan. Bluebox är nu en av Sveriges mest etablerade webbutiker för presenter och omsatte 18,5 miljoner under 2014.

Idag jobbar 8 personer heltid på Strömgatan i Malmö och under högsäsong växer skaran till upp emot 25 personer. Framgångsfaktorerna för Bluebox har varit att hitta rätt personal, jobba hårt och brinna för konceptet.

- Du orkar inte jobba hårt om du inte tycker det du gör är riktigt roligt. Att skapa en företagskultur med medarbetare som alltid gör sitt bästa för att kunden ska bli nöjd är det viktigaste för oss. Att kunder sedan berömmer servicen och handlar igen är det bästa betyget vi kan få, säger Charlotta Lannerheim som startade Bluebox 2001 tillsammans med Nick Johnson.

Charlotta jobbar numera, förutom med övergripande strategier, heltid med inköp och produktutveckling för att kunna erbjuda kunderna nya och rätt produkter. Bluebox slogan ”Saker man blir glad av” har aldrig varit viktigare.

- Våra kunder kommer ofta tillbaka högtid efter högtid och därför är det viktigt för oss att alltid erbjuda något nytt, allt från nya produkter, presentpapper och hälsningskort, säger Nick Johnson.

Kommande utmaningar är att fortsätta expandera och hålla sig ajour med kommande tekniska utmaningar. Branschen utvecklas hela tiden, det kommer nya betalalternativ, nya funktioner och sätt att göra saker på.

- Det är det som gör e-handel så roligt att jobba med. Det är nya utmaningar varje dag, säger Charlotta.

När Bluebox startade hade Charlotta en webbyrå och Nick jobbade som valutamäklare. Vid tidpunkten hade IT-bubblan just spruckit och att starta en webbutik ansågs inte av familj och vänner som det smartaste draget, men duon var övertygade. Sortimentet har utvecklats under åren, från prydnadssaker och salladsbestick till färgglada och roliga produkter som kunderna tycker är roliga både att köpa till sig själv och ge bort. 2004 öppnade butiken på Östergatan med lager och kontor i samma lokal.

- Vi hittade en bra lokal och var nyfikna på hur Bluebox koncept skulle fungera i butik. Det fungerade bra men vi växte snabbt ur lokalerna och när vi tre år senare hittade den 1300 kvadratmeter stora lokalen på Strömgatan mellan Malmö och Arlöv var det ett naturligt steg att satsa helhjärtat på webbutiken, berättar Nick.

Under åren har många produkter kommit och gått, inredning har kommit att bli ett viktigt produktområde på Bluebox. Numera är det nästan lika många som handlar till sig själv, som handlar presenter. En storsäljare som hållit i sig genom åren har varit vetevärmare i olika utföranden under årets kyliga månader.

- En mindre bra produkt vi tog in var färsk choklad. De flesta gillar choklad och det är en bra present, men med så kort datum är det svårt att uppskatta hur mycket som skulle säljas. Men vi fick glada medarbetare i fikarummet, säger Nick. Och det är ju inte heller så dumt!

This entry was posted in Bakom kulisserna and tagged , , , by Maria. Bookmark the permalink.

About Maria

Jag jobbar med marknadsföring och digital kommunikation på Bluebox. När jag inte tänker på Facebook, Google och Instagram spenderar jag gärna tid på min absoluta favoritplats, hemma! Jag umgås mycket med nära och kära och läser dessutom (alldeles för många) inredningsbloggar.

Leave a Reply